Sposób noszenia ubrań może pomóc w uniknięciu nadzoru

Projektanci wymyślają nowe sposoby pozostawania pod radarem, w tym wzory tekstylne, które przejmują oprogramowanie do rozpoznawania twarzy. Bel Jacobs przygląda się modzie podstępów.

Wyobraź sobie, że żyjesz w dystopijnej przyszłości. Kamery nadzoru skanują ulice, aby rozpoznać i zarejestrować twarze przechodniów – ale nosisz szalik HyperFace. Wśród kinetycznego asortymentu struktur gridowych drukowanych na tkaninie czarne kwadraty sugerują małe oczy, nosy i usta. Algorytmy rozpoznawania twarzy kamery są zdezorientowane. Twoja tożsamość jest bezpieczna; twoja prywatność, chroniona.

Odsłonięty w styczniu tekstylny nadruk HyperFace został zaprojektowany przez berlińskiego artystę Adama Harveya i Hyphen-Labs, międzynarodowy, całkowicie żeński zespół projektowy, utworzony w celu odkrywania punktów styku technologii, sztuki i nauki. Harvey ma formę w projekcie anty-nadzoru; poprzedni projekt, CV Dazzle, przewidywane projekty fryzur i makijażu, które mogłyby zafałszować oprogramowanie do rozpoznawania twarzy i ubrania odbijające ciepło, odstraszające drony.

Po zużyciu, HyperFace daje komputerowi około 1200 możliwych opcji twarzy – Harvey został zainspirowany fałszywym ubarwieniem w królestwie zwierząt. “Zamiast wyobrażać sobie kamuflaż jako sposób na zmniejszenie osobistej widoczności, HyperFace ponownie rozważa relacje między pierwszym planem a tłem”, mówi Harvey dla BBC Culture. “Celem jest zmniejszenie wyniku zaufania prawdziwej twarzy poprzez wprowadzenie tła zawierającego fałszywe twarze”.

“Od pewnego czasu monitoring w Hyphen-Labs jest od pewnego czasu” – mówi Ashley Baccus-Clark, członek Hyphen-Labs, mówiąc o inspiracji projektu. “Zaczęło się od przemyślenia kwestii bezpieczeństwa, prywatności i widoczności związanych z czarnymi kobietami i czarnymi społecznościami. Potem, jak ujawniły się wydarzenia z ostatnich miesięcy, nasze przesłanie stało się bardziej globalne. ”

Wybór prezydenta USA Donalda Trumpa spowodował, że liberalni twórcy, między innymi, byli nerwowi. “Nasz klimat polityczny sprawia, że ​​jako artyści, badacze i twórcy potrzebujemy zbadać tematy nadzoru” – mówi Baccus-Clark.

Polityka ciała

Podczas gdy gwiazdy takie jak Kim Kardashian tworzą karierę – i zapewne sztukę – o coraz większej widoczności osobistej, wielu z nas wolałoby pozostać pod radarem. Podczas gdy Internet obfituje w wskazówki dotyczące ochrony bezpieczeństwa cyfrowego, projektanci wymyślają ochronę nowego pola bitwy: ciała. Wynalazki są silnymi połączeniami mody, sztuki i technologii, które mówią nam wiele o świecie, w którym żyjemy.

Nadzór nad agendą prasową zajmuje wysokie miejsce od połowy 2013 roku, kiedy wykonawca US National Security Agency, Edward Snowden, wyjaśnił, ile NSA może się o nas dowiedzieć. Od tego czasu rewelacje pojawiły się bardzo szybko: Facebook, Google i Microsoft przekazały dane klientów w tajnych programach NSA; Gemalto, jeden z największych na świecie producentów kart SIM, powiedział również, że wierzy, iż jego systemy zhakowały amerykańskie i brytyjskie agencje nadzoru . Artyści szybko zareagowali: nowa wystawa, Watched! Nadzór, sztuka i fotografia , które otworzyły się niedawno w C / O Galerie w Berlinie, zamykają niektóre artykuły, które artyści międzynarodowi robią w debacie na temat prywatności po rewelacjach NSA.

Na bardziej praktycznym poziomie holenderski duet projekt Project KOVR skupił się na sposobach ochrony biblioteki informacji osobistych, które ludzie noszą przy sobie na co dzień. Od danych w naszych telefonach do maleńkich chipów komputerowych zwykle umieszczonych w paszporcie, dowodach osobistych i kartach bankowych, szczegóły naszego życia istnieją w wirtualnych wszechświatach podobnych do Trona. Reakcją projektu KOVR jest Anti-Surveillance Coat, srebrzysty wykrój z metalicznej tkaniny, który działa jak klatka Faradaya, co sprawia, że ​​chipy komputerowe na bankach i legitymacje są nieczytelne, a telefony komórkowe nie nadają się do wykrycia. Projektanci nazywają swoją pracę “poręcznym przeciwieństwem”, zachęcając nas do “pozostania człowiekiem w środowisku opartym na wiedzy”.

Stawanie się niewidzialnym

Możliwość wyboru, kiedy i jak ujawniać informacje o sobie jest jedną z rzeczy, które czynią nas ludźmi, twierdzi grafik Leon Baauw, który był współzałożycielem Projektu KOVR z performerką Marchą Schagen. Mówi, że ich badania – w tym Yevgeny, powieść dystrykancka Ignacego, We i teorię okrągłych więzień Jeremy’ego Benthama oraz związane z nią dzieła filozofa Michela Foucaulta – opierały się na pytaniu “co to znaczy, że człowiek jest zawsze widoczny? “? Jak zmienilibyśmy sposób, w jaki się zachowujemy? ”

Możliwości ubioru zmieniają się, mówi Baauw, od dekoracji, ekspresji i schronienia od żywiołów po zachowania prywatności i ostatecznie indywidualności. “Odzież zawsze chroniła nas przed możliwymi zagrożeniami ze strony biosfery; dlaczego nie infosfera, ta niemal niewidoczna sieć łączności, w której okazuje się, że jest podatna na zranienie? “- pyta. “Projektanci mają wielką odpowiedzialność w projektowaniu lepszej przyszłości. Motywuje nas to do tego, że powstaje coraz więcej projektów, których celem jest ochrona nas, a także przypominanie, że nasze dane, a przez to nasza osobowość, są dostępne dla każdego lub czegoś. ”

Rozpoznanie twarzy i skanowanie cyfrowe mogą obecnie być postrzegane jako środek nadzoru – ale wyobrażono sobie więcej złowrogich technologii. W jednym z ich projektów centrum badań komunikacyjnych w Treviso stawia przyszłość, w której technologia neuroobrazowania jest w stanie skanować umysły pod kątem podejrzanych myśli. W tej orwellowskiej przyszłości wyobrażają sobie, że samo myślenie o buncie może wpędzić cię w kłopoty.

Projektuje ten szok

Akcesoria Fabrica Anti-NIS to przedmioty należące zarówno do sztuki, jak i mody, adresujące tę ostateczną granicę, prywatność myśli. Każdy z kawałków Fabricy wywołuje reakcję sensoryczną, która przyciągnie uwagę użytkownika, nagle zmieniając aktywność mózgu. Więc jeśli skanowanie mózgu stanie się rzeczywistością, zaoferują sposób na powstrzymanie czytania myśli.

Prototypy, wykonane z ciętego laserowo filcu i drewna, zawierają czapeczkę, która przenosi impulsy dźwiękowe przez czaszkę, kołnierz, który podaje delikatny wstrząs elektryczny i maskę, która rozprasza użytkownika z migającymi światłami. Więc jeśli próbowano wykonać skanowanie mózgu, myśli użytkownika byłyby raczej odczytane jako “blimey, co to jest?” Niż plany powstania. Jeśli perspektywa bycia losowym w każdej chwili wydaje się nieatrakcyjna, praca Fabricy zakłada społeczeństwo, w którym alternatywa jest bardziej niebezpieczna.

Idea technologii monitoringu neuroobrazowego nadal wydaje się być science fiction, ale projekty Fabrica, a także praca Harveya i Project KOVR, wyrażają autentyczne obawy wśród projektantów o to, jak może wyglądać przyszłość. Harvey na przykład chce podkreślić, że HyperFace to “tylko wprowadzenie do większego projektu dotyczącego kamuflażu komputerowego”.

“Jeśli chodzi o nowe technologie, niektórzy konsumenci słusznie uważają, że większość firm technologicznych nie wdraża środków bezpieczeństwa i prywatności”, mówi Mano ten Napel, redaktor naczelny strony internetowej FashNerd zajmującej się technologią modową . “To wywołało potrzebę ochrony samych siebie – co logicznie przekłada się na konstrukcję technologii, którą nosimy. Łatwo sobie wyobrazić przyszłość, w której pozostawanie w kontakcie nie będzie automatycznie naruszać naszej prywatności. ”

Oczywiście możesz uczynić swój opór bardziej oczywistym. Zszokowany przez paparazzi, który kiedyś zawiózł swojego przyjaciela, supermodelkę Kate Moss, by kulił się w kącie na lotnisku LAX w Los Angeles, wpływowy fotograf mody Nick Knight zaprojektował czarną koszulkę, która po uderzeniu lampą błysnęła również frazą obraźliwe, aby tu powtórzyć. Wiadomość? Jeśli nie możesz ich pokonać, powiedz im, żeby się zgubili.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *