Czy słodziki są zdrowsze od cukru?

Jesteśmy krajem o słodkich zębach, jedząc o wiele za dużo cukru dla naszego własnego dobra.

Słodka dieta może prowadzić do przybierania na wadze i problemów zdrowotnych, takich jak cukrzyca typu 2, więc żaden z nas nie powinien mieć więcej niż maksymalnie 7 łyżeczek cukru dziennie.

Część tego rozwiązania polega na przeformułowaniu żywności z substytutami cukru.

Sztuczne słodziki nadają słodki smak z niewielką ilością kalorii lub bez kalorii.

Ale czy są zdrowsze?

Czym są słodziki?

Istnieje wiele różnych rodzajów w tysiącach różnych produktów, w tym dietetycznych i napojów.

Wszyscy producenci dążą do tego samego, jakim jest dostarczanie słodyczy zamiast cukru, co oznacza mniej kalorii.

Niektóre, takie jak sacharyna, sukraloza, acesulfam K i aspartam, są intensywnie słodkie w małych dawkach, dzięki czemu idealnie nadają się do stosowania w niskokalorycznych napojach bezalkoholowych i bezcukrowej gumie.

Inne, takie jak sorbitol i ksylitol, są bardziej nieporęczne, jak prawdziwy cukier, więc są użyteczne jako zamienniki w produktach takich jak słodycze.

Czy powinienem ich używać?

Zapytaj eksperta i, co frustrujące, większość powie, że powinno to być “osobistym wyborem”.

Ograniczenie ilości spożywanego cukru jest zdecydowanie dobrą rzeczą – pomaga zmniejszyć ryzyko cukrzycy, otyłości i próchnicy zębów.

Kiedy weźmiesz pod uwagę, że zwykła puszka coli zawiera dziewięć kostek cukru, posiadanie wersji diety może zrobić różnicę.

To, czy zamiana cukru na słodzik jest naprawdę zdrowa, jest trudniejsze.

Z pewnością jedzenie niskosłodzonych, niskokalorycznych produktów nie jest gwarancją, że będziesz zdrowy i szczupły. Nie zastępują zdrowej diety.

Jeśli są sztuczne, czy to nie czyni ich niezdrowymi?

Wiele z nich jest syntetycznych, ale niektóre substancje słodzące mogą być wytwarzane z substancji występujących w przyrodzie. Słodziki oparte na Stevia są wytwarzane z liści rośliny.

Również synteza nie oznacza niezdrowego.

Zgodnie z prawem produkty żywnościowe i napoje muszą być wyraźnie oznaczone i zawierać na opakowaniu informację, czy zawierają niskokaloryczne substancje słodzące, umożliwiając konsumentom dokonywanie wyborów przy zakupie.

Czy zmiana na słodziki powoduje, że tracę wagę?

Zmniejszenie ilości kalorii otrzymywanych z cukru może pomóc w utracie wagi.

To, ile wagi stracisz, zależy jednak od ogólnej diety i ilości ćwiczeń fizycznych, jak również od genetycznego możliwości i metabolizmu.

Dr Stacey Lockyer z British Nutrition Foundation mówi, że przejście na sztucznie słodzone, niskosłodzone pokarmy i napoje mogą pomóc niektórym dietetykom.

“Istnieją badania pokazujące zarówno w perspektywie krótko – jak i długoterminowej, że osoby spożywające niskokaloryczne wersje w swojej diecie przyjmują mniej kalorii i mają tendencję do zmniejszania masy ciała.

“Jeśli na przykład wypijesz drinki, najlepsza jest zwykła woda – ale niektórym ludzi może się okazać, że trudno jest przejść od słodkich napojów do wody.

“Mogą chcieć rozważyć dietę lub niskokaloryczny napój, jeśli podoba im się ten smak”.

Czy są bezpieczne?

Sztuczne substancje słodzące są ściśle regulowane i przeszły niezbędne kontrole, aby mogły być stosowane w żywności.

Producenci składników żywności muszą przedstawić dowody na to, że ich substancja słodząca:

– nie powoduje żadnych skutków ubocznych, w tym raka
– nie wpływa na reprodukcję
– nie jest przechowywany w organizmie lub metabolizowany do innych potencjalnie niebezpiecznych produktów
– nie powoduje reakcji alergicznych

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności określa dopuszczalne dzienne spożycie, które jest maksymalną ilością, jaką można bezpiecznie spożywać każdego dnia w ciągu całego życia.

A te ograniczenia są trudne do zniesienia

Używając słodzącego aspartamu jako przykładu, “przeciętny” dorosły (ważący 70 kg; 11 kamieni) może wypić do 14 puszek bezcukrowego napoju gazowanego lub użyć 40 łyżeczek słodzika w swojej herbacie lub kawie każdego dnia, nie przekraczając limit.

Dla dziecka (ważącego 23 kg) ekwiwalentny maksymalny poziom to cztery puszki napoju i 13 łyżeczek słodzika.

A co z nieprzyjemnymi efektami ubocznymi? Było dużo negatywnej prasy na temat sztucznych słodzików.

Niektóre badania wykazały, że mogą powodować, że ludzie są bardziej głodni i zaburzają poziom cukru we krwi, ale nie ma przekonujących dowodów na szkodę.

Niektórzy obawiają się, że substancje słodzące mogą zmienić nasz gust w odniesieniu do żywności, tak że zaczynamy szukać naturalnie słodkich pokarmów, takich jak owoce, mniej atrakcyjnych i pożądamy bardziej słodkich pokarmów.

Potrzebne są dalsze badania.

Są jednak ludzie, którzy nie mogą lub nie powinni spożywać sztucznych substancji słodzących.

Dzieci w wieku do trzech lat nie powinny ich mieć, ale kobiety w ciąży mogą.

Osoby urodzone z rzadką chorobą genetyczną zwaną Feniketonurią powinny unikać aspartamu, ponieważ może to być dla nich szkodliwe.

Dla reszty z nas warto zauważyć, że spożywanie ich może powodować wzdęcia i biegunkę.

Czy mogą pomóc w cukrzycy?

Cukier jest rodzajem węglowodanów, a ponieważ wszystkie węglowodany wpływają na poziom glukozy we krwi, zmniejszenie spożycia cukru może pomóc w kontrolowaniu poziomu glukozy we krwi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *